Usprawnić przewozy węgla

 Jesienią na polskich torach dochodziło do problemów w przewozach węgla.  Jedną z przyczyną kłopotów, był niedobór węglarek w PKP Cargo – przewoźnik miał nawet o 4 tysiące wagonów za mało, by obsłużyć jednocześnie szczyt przewozowy na potrzeby elektrowni. A także dzięki licznym remontom i modernizacjom sieci kolejowej.


  Ministerstwo Energii ma wkrótce przedstawić rekomendacje dotyczące usprawnienia systemu transportu węgla do energetyki. PKP Cargo zapewnia, że problem z dostawami węgla i kruszyw już się nie powtórzy, dzięki większym wydatkom na tabor.


Węglarki są również używane do transportu kruszyw.


 Powołany jesienią specjalny zespół, miał za zadanie monitorowanie i udrożnienie systemu transportu węgla z kopalń do elektrowni. Wkrótce przedstawi swoje rekomendacje, służące usprawnieniu systemu wywozu węgla


 Jedym z proponowanych wniosków może być sprawa wywiezienia części węgla wcześniej, żeby nie dochodziło do zatorów.


 Najistotniejszym problemem, jaki z punktu widzenia PKP Cargo występuje w przewozach węgla, jest nierównomierność w zamówieniach na te usługi w skali całego roku, których kumulacja występuje w tzw. „szczycie przewozowym” w okresie październik – grudzień. – Dostosowując się do takich zwiększonych potrzeb, trzeba wtedy zagospodarować większą ilość taboru i zapewnić odpowiednio większą liczbę pracowników.


 Rekomendacje zespołu mają służyć właśnie stworzeniu takiego systemu, uwzględniającego zarówno potrzeby energetyki, możliwości kopalń, jak i remonty na kolei i możliwości transportowe spółek przewozowych.


 Przewiezienie w tak krótkim czasie znacznie większej niż średnio w roku masy utrudniają dodatkowo zamknięcia na infrastrukturze kolejowej w związku z modernizacją linii kolejowych. Popyt na przewozy jest duży, bo rusza szczyt inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, a intensywnie pracują też drogowcy, co powoduje też zwiększone zapotrzebowanie na tabor.


 Żeby zaspokoić popyt na przewozy, spółka PKP Cargo wyda w tym roku prawie miliard złotych na naprawy taboru – dużo więcej, niż w ubiegłych latach. – PKP Cargo podejmuje szereg działań w celu zwiększenia dostępnej liczby wagonów, zwłaszcza węglarek, aby zapewnić sprawną realizację umów handlowych.


 Przewoźnik optymalizuje proces przewozu kruszyw, zwłaszcza na terenie Dolnośląskiego Zakładu Spółki, gdzie występuje największy załadunek tego surowca. – W tym celu wprowadziliśmy zmiany w organizacji pracy manewrowej, zoptymalizowaliśmy proces załadunkowy, zwiększyliśmy poprzez najem liczbę lokomotyw spalinowych oraz zwiększyliśmy ilostan wagonów pod załadunek kruszyw.

Komentarze