Tory pod drutem

 W Polsce mamy  60% linii kolejowych zelektryfikowanych, czyli potocznie pod drutem. Tak więc całkiem normalne są takie obrazki, gdy pociąg spalinowy przemyka się po torach.


 Mamy około 12 tys km takich linii kolejowych, gdzie często umieszczone są słupy trakcyjne.  
Przewody trakcyjne – nieizolowane kształtowniki metalowe i liny przewodzące prąd elektryczny, zawieszone na słupach trakcyjnych, przekazujące energię pojazdom o napędzie elektrycznym poruszającym się pod nimi.


 Linia kolejowa Szczecin - Świnoujście

O elektryfikacji kolei myślano w Polsce jeszcze przed I wojną światową, ale pierwsze prace na szlakach rozpoczęto dopiero w latach 30. XX w. Do września 1939 r. udało się zelektryfikować ok. 149 km linii (w tym 40 km linii EKD/WKD Warszawa – Milanówek/Grodzisk Maz.).


 Wybuch II wojny światowej przerwał kolejne prace, które przewidywały w latach 40. nie tylko pełną elektryfikację linii w warszawskim węźle kolejowym (WWK), wychodzących z Warszawy, a dochodzących do najbliższych parowozowni, m.in. do Skierniewic, Siedlec, itd. (w sumie ok. 400 km), ale także elektryfikację linii do Łodzi, Katowic, Poznania czy Lwowa. Co ciekawe, mimo że do 1939 r. nie udało się zrealizować planów z 1926 r. w całości, to zrealizowano je niemal w 100% po 1945 r.


 Okres II wojny zniszczył doszczętnie urządzenia trakcji elektrycznej WWK, spora część została także wywieziona do Niemiec, głównie tabor osobowy, lokomotywy. Część przepadła bezpowrotnie.

 Masz upatrzony konkretny sprzęt, ale jego cena nie mieści się w Twoim budżecie? Poszukaj go w outlecie! Outlet to kategoria pełnowartościowych, nowych produktów, które zostały znacznie przecenione. Kupując w outlecie realizujesz ideę smart shopping i naprawdę dużo oszczędzasz.

 Linia kolejowa Goleniów - Kołobrzeg, obecnie tu jeżdżą tylko pociągi spalinowe. Nawet w latach 90 - tych były plany likwidacji, a obecnie od niedawna są plany modernizacji z elektryfikacją i dostosowanie nawet do prędkości 200/km.

Najważniejsze jest to, że są to produkty nowe, w pełni sprawne, objęte gwarancją. Kupując w outlecie niczym nie ryzykujesz. Dlaczego więc dane przedmioty są tak mocno przeceniane? Powód jest dość oczywisty: ponieważ wcześniej nie znalazły nabywców. Czytaj więcej


 Zgodnie z porozumieniem nr 9484 między Rządami: Polskim i Radzieckim z dnia 8 lipca 1945 roku podpisanym w Moskwie cała kolej elektryczna Wrocław — Zgorzelec ze wszystkimi urządzeniami technicznymi miała być zdemontowana i wywieziona do ZSRR. Wywiezieniu podlegały: wszystkie urządzenia elektrotrakcyjne, warsztaty, drut jezdny, podstacje, linie wysokiego napięcia, elektrownia, tabor oraz w przypadku linii dwutorowych drugi tor. Demontaż miał być przeprowadzony w bardzo krótkim czasie (około 3 tygodni), co miało decydujący wpływ na sposób przeprowadzenia demontażu.
Czytaj więcej 


 Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zaprezentowało projekt rozporządzenia, umożliwiającego podniesienie prędkości pociągów na głównych magistralach do 250 km/h.


  – Brak przepisów określających warunki techniczne dla infrastruktury, na której możliwe jest prowadzenie ruchu kolejowego z prędkością powyżej 200 km/h, powoduje niemożność wykorzystania w pełni potencjału nowoczesnego taboru – czytamy w uzasadnieniu proponowanej zmiany. Celem zmiany rozporządzenia jest także zapewnienie spójności prawa polskiego z przepisami TSI.

Stacja Goleniów widok z góry, na zdjęciu poprzednim widoczna jest modernizacja stacji z likwidacją semaforów kształtowych. Wrzesień 2008 rok.

Na koniec warto wziąć pod uwagę :
"że tak wysoki poziom elektryfikacji jest również pochodną likwidacji ponad 5000km linii kolejowych w latach 1988-2009, a nie pozytywnych działań w postaci "ukablowienia" kolejnych szlaków. A szkoda."

Komentarze